١٥‏/٠٤‏/٢٠٠٧

يعني إيه بنت ملتزمة؟؟

يعني إيه بنت ملتزمة؟؟
يعنى واحدة تصاحبها ..... ولا واحدة تتجوز ها ..... ولا وحدة تقضى معاها وقت ظريف وتروح لحالها .... ولا واحدة منقبة ... ولا وحدة محجبة ..... ولا وحدة فرىى .... أنت عاوز إيه بالظبت!!!!!!!ـ

أنا عاوز عقلية متفتحة وملتزمة داخليا .... لأن الالتزام مش باللبس وبس
لأن مش المهم الناس تقول إن فلانة بنت ملتزمة .... لا .... المهم إنها هي تكون واثقة من نفسها ... واثقة إن إللى بتعمله صح ... وأهلها واثقين فيها
بس ده مش مبرر إن البنت تعمل إللى هي عوزاه بدون ضوابط
المجتمع بيسامح وينسى أخطاء الولد ... و أبدا ما يسمحش البنت لو غلطت .... يمكن لأن ...... أنا بصراحة مش عارف

في أخطاء أي واحد ممكن يقع فيها .... ولد أو بنت
بس من وجهة نظري سلوك البنت هو إللى بيخليها تقع في الخطأ .... لان العيب في إللى حوليها بيفهموها غلط دائما

أنا خرجت عن الموضوع مش كده .... لا ما أظنش
المهم نرجع ونقول ..... الالتزام وازع داخلي ملوش دعوة بالمظهر الخارجي
على فكرة الأهل هم إللى بيدو البنت الثقة في النفس و ازاي تتخذ قرار صح يصونها ويصون سمعتها........
والبنت إللى متعرفش تتصرف كويس بتوقع في الغلط .... والغلط هنا على الأهل
الحياة من حولينا أصبحت أكثر انفتاح .... معادش المجتمع بتاع زمان المغلق .... إللى الناس كلها فيه بتعرف بعض .... وتخاف على بعض .... وتساعد بعض
كل واحد مننا يهمه مصلحته ... كل واحد مننا بتاع مصلحته.... سواء رضينا بالواقع ده .... ولا لأ

يا ريت كل واحد يجاوب على السؤال إللى في الأول ويقولي الإجابة

هناك ٥ تعليقات:

غير معرف يقول...

متتصورش اد ايه السؤال في الموضوع ده
تاعب دماغي

انا نفسي كبنت فكرت فيه كتير
وفي الاخر لقيت ان النتيجة مس اكتر من وجع دماغ .الالتزام شيء نسبي
يعني ناس تشوف مثلا ان من عدم الالتزا م لببس الالوان الفاتحة او المشي قدام ولاداو دخول الكافيتريا او الجلوس في مكانفيه ولاد وبنات بس من غير دكتور في اجتماعات الاسروالخاجات دي
وفي ناس بترمي كل ده علي جنب
ويبدا عندهاعدم الالتزاممن نقاط خطيرة
دعاء علي فؤاد

غير معرف يقول...

انا متفقة معاك إن الإلتزام مش مظهر

بس لكنه شعور داخلى ينبع من إحساس البنت بالمسئولية تجاه نفسها وسمعتها

وأهلها..وعندك حق لما قولت إن الإلتزام بيتزرع فى البنت من البيت

والأهل هم المسئولين عن كده..بصراحة عجبنى الموضوع جدا

أمــانــى يقول...

الســــــلام عليكم
انا طبعا اخترت الموضوع ده علشان اعلق عليه لان ده اللى لحقت قرايته وكمان فى حاجة عايزة اقولك عليها
المجتمع ظالم بكل المقاييس للفتاة على عكس ديننا الحنيف
بس انا عايزة اقولك على حاجة مهمة بلاش نقول ان الالتزام ليس بالشكل فقط لان اكيد الاتنين بيكملوا بعض
يعنى مثلا مينفعش باى شكل من الاشكال تكون واحدة لابسة بدى وبنطول بارمودا وتقولى هى ملتزمة لاطبعا ه وتقولى هى محترمة لالالالالالالا مينفعش لان دينا مش بيقول كده ولا تقاليدنا ولا عاداتنا
وانا باكره سم الحرية واللخبطة اللى عايشين فيهالبنات والاولاد اليومين دول وهى موجة الحرية الغير مقننة
سلامى لاسيوط دى جامعتى قبل ما انت تدخلها
:D
تحــياتى لك

StRoNg MeDiCiNe يقول...

عاء على فؤاد
...............
السندريلا السمراء
.................
أمانى
...............

أشكركم بجد على التعليقات
كلامكم وضحلى حاجات مكنتش واخد بالى منها

انا سعيد بذيارتكم لمدونتى
شكرا

Unknown يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختصار البنت الملتزمه بجد هي البنت الي عايزه ترضي ربنا إذا كان في شكلها الخارجي او في جوهرها الداخلي لان الالتزام هو اتباع ما امرنا به الله و اجتناب ما نهانا عنه